tisdag 2 november 2010

Slutreflektion

Kursen är över, slutgestaltningen en succé får man väl ändå säga.

Detta har varit tre oerhört intensiva veckor och det har varit väldigt spännande att arbeta fysiskt och utan att veta var varje delmoment ska leda hän.

Det är svårt att samla tankarna kring vad jag känner att jag lärt mig, men jag tror att en av de absolut viktigaste sakerna har varit att lyssna. De sokratiska samtalen, som visserligen försvann allt mer ju längre veckorna gick var en utmärkt övning i att lyssna och att kunna delta i samtal där man inte måste pusha sin åsikt, utan snarare kan spekulera högt och associera på vad övriga deltagare har att säga. Detta är något jag behöver ännu mer övning i.

Jag är jätteduktig på att "think on my feet" när någon ifrågasätter något. Jag är väldigt rapp i käft och har alltid svar på tal. men jag lyssnar inte alltid så noga i samtal. En sak jag märkte under veckorna när vi hade samtal var att om jag pysslar med något samtidigt så lyssnar jag bättre. Det kanske uppfattades som nonschalant när jag drog fram min stickning under samtalen men jag hoppas att mitt deltagande ändå visade att jag lyssnade på vad andra sa. Det var tvärt om när jag inte hade den med mig som jag lätt drömde mig bort och inte riktigt hörde hela utlägganden. Så alla samtal har verkligen varit en bra övning i hur och när jag lyssnar. Självklart kan jag inte ha en stickning med mig i alla lägen, det vore absurt, men jag har ändå lärt mig något om mig själv.

Det har också varit underbart att vara uppslukad av ett delmoment, sitta och vara kreativ utan att (i alla fall för min del) behöva oroa mig över vart allt ska ta vägen. Det var så sant att början var fylld av förvirring, men är läcker sådan som satte igång många tankar.

Även om det fanns många saker jag inte höll med om i Vygotskij-texten så får jag ändå hålla med om att, från denna erfarenheten, grupparbete på detta sätt kan vara bra för att öva upp kreativiteten. Visserligen ser jag mig själv som en kreativ person redan från början, men det är inte alltid lätt att få ut det i skolan. Under arbetets gång har klimatet främjat kreativitet och associationsleden har underlättat arbetet.

Kort sagt har denna kursen gett en massa idéer om hur man kan sätta ungdomar i kreativt arbete, något som är absolut nödvändigt för att skapa ett positivt arbetsklimat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar